deski ei

04.05.2017 kello 19.00

AdProfit -voittajat ovat Fazer Juuresleipä, Tokmanni ja Roosa nauha


Markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavan AdProfit 2016 -kilpailun voittajat julkistettiin 4.5. Vuoden parhaana lanseerauksena palkittiin Fazer Juuresleipä. Vuoden paras kampanja -sarjan ykkönen oli Tokmanni. Tässä sarjassa kunniamaininnan sai Nesteen Pre-order the Future. Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja oli Syöpäsäätiön Roosa nauha – kolmatta kertaa peräkkäin. Voittajat palkittiin myös Juniorisarjassa, jossa suunniteltiin kampanja Finnkinon briiffin pohjalta.

VUODEN PARAS LANSEERAUS
Fazer Leipomot: Fazer Juuresleipä

Ylituomaristo: Markkinajohtajana Fazer todella johti tässä markkinaa ja kehitti koko leipäkategoriaa. Kampanja yhdisti kuluttaja-insightin relevantilla tavalla ja vastasi siihen hyvällä tuotteistuksella. Kampanja pysyi ehjänä läpi kaikkien medioiden aina leipäpussiin asti.

Fazer Juuresleipä -kampanjan toteuttivat SEK ja Dagmar.

VUODEN PARAS KAMPANJA
Tokmanni: Tokmanni-myymäläketju

Ylituomaristo: Tokmannin kampanja todisti, että kivijalkakauppa pystyy hyvällä strategialla taistelemaan asemastaan menestyksellä. Konsepti oli erinomainen; se puhutteli molempia aivolohkoja, loi uskottavuutta ja laajensi kohderyhmää. Toteutus oli äärimmäisen yhtenäinen kaikissa välineissä, muovikassiin asti. Pisteitä systemaattisesta ja tiukasta tavoitteiden asettamisesta.

Tokmannin kampanjan toteuttivat Bob the Robot ja Dagmar.

KUNNIAMAININTA
Neste: Pre-order the Future

Kunniamaininta annettiin Nesteen kampanjalle erityisesti rohkeasta tavoitteiden asettamisesta.

Ylituomaristo: Hieno tuote ja iso kokonaisuus, jossa pyrittiin vaikuttamaan koko toimialaan. Korkeatasoinen ja pitkäjänteisesti tehty kampanja, jossa myytävä tuote oli kytketty kokonaisuuteen; myydään muovia ja samalla kasvatetaan brändiä. Käytetyt keinot olivat yksinkertaisia ja ottivat huomioon, että insinöörikin on ihminen.

Nesteen kampanjan toteuttivat TBWAHelsinki ja Vizeum.

VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA
Syöpäsäätiö: Roosa nauha 2016

Roosa nauha teki AdProfit-historiaa ottamalla voiton kolmannen kerran peräkkäin.

Ylituomaristo: Keräyksiä on paljon ja kilpailukenttä kova. Kampanja oli herättävä, koskettava ja hyvin rakennettu. Kansainvälistä tasoa. Tavoite oli asetettu korkealle ja se myös saavutettiin. Mike Monroe oli keulahahmoksi hyvä valinta.

Roosa nauha -kampanjan toteutti dynamo&son.

JUNIORISARJA
AdProfitin Juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat kampanjaehdotuksen Finnkinon briiffin pohjalta: Viikolla elokuviin!

Juniorisarjan voittivat Aino Soukko ja Jan Sederlöf. Toiseksi tulivat Joel Huttunen ja Mya Rydman ja kolmanneksi Iiris Antinoja ja Mona Pitkänen. Kunniamaininnan saivat Hanna Leino ja Ida Sandberg, Oona Kansi ja Samy Wilkman sekä Inga ja Liisa Tammivuori.
            
Tuomarointi
Ammattilaissarjojen shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa. Lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo: Kati Haapakoski, Markkinointi & Mainonta; Tomi Hakanpää, Tokmanni; Jani Halme, ToinenPHD; Lasse Mitronen, Aalto-yliopisto; Tom Nickels, Avaus ja SamiTikkanen, TBWAHelsinki. Ylituomariston puheenjohtaja oli Mainostajien Liiton hallituksen jäsen, johtaja Elli Siltala, Valio.
AdProfitin järjestää Mainostajien Liitto yhteistyökumppaneinaan Aalto-yliopisto, Alma, Finnkino ja Markkinointi&Mainonta.

Lisätietoja:
Ylituomariston puheenjohtaja, Mainostajien Liiton hallituksen jäsen, Elli Siltala, p. 050 384 2532
Anneli Seitsonen-Ceder, Mainostajien Liitto p. 040 535 3949

www.adprofit.fi

Voittajien kampanjakuvia:

Fazer
https://www.dropbox.com/sh/6ztfn7v3z0gjw8b/AABOO7RHdgOYtC5-zv9brHN3a?dl=0

Tokmanni
https://we.tl/vaoNAJ7ENp

Neste
https://www.neste.com/preorderthefuture/media-gallery/

AdProfit on mainostajien perustama, tuloksellisuutta mittaava markkinointiviestinnän kilpailu. Siinä korostuu mainostajan ja mainostoimiston tiiviin yhteistyön merkitys ja yhteistyöllä saavutetut tulokset. Kilpailutöitä arvioitaessa huomioidaan kampanja osana laajempaa liiketoiminnallista kokonaisuutta ja strategiaa. AdProfit-kilpailun järjestää Mainostajien Liitto.

Mainostajien Liitto edustaa markkinoijia ja brändinrakentajia. Noin 400 jäsenyrityksemme panostukset ovat 80 prosenttia markkinointiviestinnän panostuksista Suomessa. Monipuoliset neuvontapalvelumme, julkaisut ja tapahtumat auttavat jäseniämme menestymään. Olemme myös eturivissä kehittämässä hyvää kauppatapaa, vastuullista markkinointia sekä markkinoinnin tehokkuutta Suomessa.




Materiaali on julkaisijan tuottamaa.