Valtiovarainministeriö ja Väestörekisterikeskus

Päiväkotipäätös kolahtaa jatkossa digitaaliseen postiin – kaikki viranomaisviestintä muuttuu sähköiseksi

Suomi.fi:n Viestit-palveluun liittyvät asteittain kaikki viranomaiset. Jo nyt sieltä löytyy kolmasosa Suomen kunnista. Päätöstenteko nopeutuu, kun viestinvaihto tapahtuu perinteisen kirjepostin sijaan reaaliaikaisesti verkossa.

Jo nyt monessa kunnassa esimerkiksi päiväkotipäätökset on mahdollista saada digitaalisesti. Samoin työttömyysetuutta varten tarvittavat lausunnot tai vaikkapa YTHS:n terveydenhuollon viestit.

Väestörekisterikeskuksen hankepäällikkö Jani Ruuskanen kertoo, että digitaalinen viranomaisviestintä onnistuu uuden Viestit-palvelun avulla.

”Viestit on Suomi.fi:n toiminnallisuus, se on digitaalinen posti. Viestit-palvelun avulla saa viranomaisten tiedoksiannot, viestit ja päätökset sähköisesti. Palvelussa voi myös vastata viesteihin ja toimittaa puuttuvia liitteitä”, Ruuskanen kertoo.

Aikaisemmin viranomaisen sähköisiä viestejä on voinut vastaanottaa Kansalaisen asiointitilin avulla. Kansalaisen asiointitili kuitenkin lopetti toimintansa Viestit-palvelun aloittamisen jälkeen, ja Kansalaisen asiointitililtä voi enää lukea vanhat, jo aiemmin saapuneet viestit.

Uusi Viestit-palvelu sen sijaan on suoraan osa Suomi.fi-portaalia. Viestit-palvelun keskeinen ero Kansalaisen asiointitiliin on se, että kaikkien viranomaisten on pakko liittyä palveluun.

”Viestit-palvelu nopeuttaa viranomaisen kanssa asiointia. Sen avulla saa myös käyttöönsä sähköisen arkiston. Kotona ei tarvitse enää arkistoida paperikirjeitä tai kuluttaa aikaa vanhojen kirjeiden etsimiseen”, Ruuskanen sanoo.

Vahva tunnistautuminen ja salattu viestiliikenne takaavat turvallisuuden

Viestit-palveluun kirjaudutaan joko pankkitunnuksilla tai esimerkiksi mobiilivarmenteella. Turvallisuutta lisää vahvan tunnistautumisen lisäksi myös se, että kaikki viestinvaihto on salattu.

”Viestit on suojattu, ja niitä pystyy lukemaan vain henkilö, joka on tunnistautunut palveluun”, Ruuskanen sanoo.

Viestit-palvelu otetaan käyttöön antamalla suostumus sähköiseen viestintään. Se ei kuitenkaan ole pakollista, joten paperiposti kulkee jatkossakin, jos niin haluaa.

Kun Viesteihin lisää sähköpostiosoitteensa, palvelun käyttäjä saa kaikista viesteistä automaattisesti tiedon sähköpostiinsa. Palvelussa ei siis tarvitse käydä jatkuvasti tarkistamassa, onko uusia viestejä saapunut.

Jatkossa Viestejä voi käyttää suoraan älypuhelimella

Heti vuoden 2018 alusta Viestit-palvelua voi käyttää myös mobiilisovelluksen avulla. Lisäksi jatkossa käyttöön tulevat valtakirjat. Jos siis haluaa valtuuttaa jonkun toisen vastaanottamaan viestejä, hän voi lukea viestit henkilön puolesta.

”Esimerkiksi ikääntyvien lapset voivat hoitaa asioita valtuutuksen avulla paremmin. Myös vaikkapa puolisolle voi antaa valtuudet”, Ruuskanen sanoo.

Viestejä kehitetään tällä hetkellä myös yrityspuolelle. Palvelu laajenee yritysasiakkaiden käyttöön niin, että jatkossa myös yritysviestintä voidaan hoitaa täysin sähköisesti viranomaisten kanssa.

Suomi.fi

Suomi.fi on verkkopalvelu, josta löytyvät julkiset palvelut ja tietoa eri tilanteisiin. Suomi.fi tarjoaa julkisen hallinnon asiakkaille pääsyn omiin tietoihin sekä sähköisiin viesteihin ja valtuuksiin helposti yhdestä paikasta. Voit asioida viranomaisten kanssa silloin, kun sinulle sopii – sujuvasti ja turvallisesti. Suomi.fi on tarkoitettu kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille sekä viranomaisille. Suomi.fin kehittämisestä vastaa Väestörekisterikeskus.

Lisätietoja:

Päivi Railotie
viestintäpäällikkö, Väestörekisterikeskus
Puh. 0295 535 080
paivi.railotie@vrk.fi

 


LATAA TIEDOSTOJA









Valtiovarainministeriö ja Väestörekisterikeskus



JULKAISIJAN UUSIMMAT

07:00 19.12.2017 Päiväkotipäätös kolahtaa jatkossa digitaaliseen postiin – kaikki viranomaisviestintä muuttuu sähköiseksi