Pro Rautatie

Kutsu: Helsinki – Tallinna rautatietunneli(t) seminaari 7.3.2018

Helsinki – Tallinna rautatietunneli(t)

seminaari, 07.03.2018 klo 9:00-11:00

Helsingin Postitalon auditorio,
Mannerheiminaukio 1, (C-rappu, käynti Postikujalta)

FinEst Link –projektin tulokset on julkistettu Tallinnassa 7.2.2018 loppuraportin muodossa (http://www.finestlink.fi/wp-content/uploads/2018/02/FinEst-link-REPORT-FINAL-7.2.2018.pdf).  Edellisestä selvityksestä kustannusarvio on noussut, 13 – 20 mrd  €.  Mahdolliseksi aloitusajaksi on arvioitu 2025, jolloin tunnelihanke olisi valmis 2040. Kaksivuotinen FinEst Link -projekti on selvittänyt Helsingin ja Tallinnan välisen rautatietunnelin teknisiä ja taloudellisia toteuttamismahdollisuuksia.  Hanke todettiin mahdolliseksi, mutta taloudellisesti haastavaksi.

 Samaan aikaan FinEst Link -selvityksen kanssa kehitellyssä Peter Vesterbackan visioissa tunnelin rakentaminen alkaisi jo tämän vuoden aikana ja valmista tulisi viidessä vuodessa.  Hänen ajatuksenaan on, että juna kulkisi tunnelissa vuoden 2024 jouluaattona. Tarkka suunnitelma toteutuksesta on määrä saada valmiiksi vielä tammikuun 2018 aikana.  Aiesopimuksen Suomenlahden alittavan tunnelin suunnittelemisesta ja toteuttamisesta allekirjoittivat loppuvuodesta Pöyry, A-Insinöörit, Fira ja FinEst Bay Area Development.  Tunnelin kuluiksi yritysryväs arvioi noin 15 miljardia euroa. Rahoituksesta 70 prosenttia tulisi Kiinasta ja loput 30 prosenttia pohjoismaisilta eläkeyhtiöiltä. Laskelmien mukaan tunnelin pitäisi maksaa itsensä takaisin 37 vuodessa pelkästään henkilöliikenteellä.

 Edellinen esiselvitys v. 2015 totesi tunnelin rakentamisen mahdolliseksi ja päättyi kustannusarvioissaan noin 13 mrd €. (yhteenveto; https://www.hel.fi/static/kanslia/Julkaisut/2015/TALSINKI_Executive_Summary.pdf).

Pro Rautatie ry järjesti keväällä 2008 Rail Baltica –rautatieseminaarin, jossa vahvasti nousi esille Helsinki – Tallinna rautatietunneli (julkilausuma vuodelta 2008 liitteenä).

Rautatietunneli oli ostettu esille jo 90-luvun alussa ja idea tuotu esille jo vuosikymmeniä aiemmin.  BaltiRail yhdistyksen keskeisenä tavoitteena on tunnelin toteuttaminen Helsingin ja Tallinnan välillä (https://baltirail.wordpress.com/category/helsinki-tallinna-tunneli/  ):” Rautatietunnelin rakentaminen Helsingin ja Tallinnan välille on teknisesti mahdollista. Rakentamisaika on noin kymmenen vuotta. Kokonaiskustannukset ovat vaihtoehdoista ja olosuhteista riippuen 6,2.. .9,5 miljardia markkaa. Rata vaikuttaa laajasti Helsingin ja Suomen seka Baltian talousmaantieteelliseen asemaan ja yleiseen kehitykseen. Otsikon.kysymykseen vol vastata, etta utopian sijasta se on mandollisuus, joka toteutuu, jos asiaan paneudutaan.” (Helsingissa 26. pnä elokuuta 1994, Usko Anttikoski, dipl ins , Vaino Castren, arkkitehti, Timo Cronvall, dipl ins) 

Helsinki – Tallinna rautatietunneli(t)
Ohjelma 7.3

8:30 Aamukahvi ja verryttelyrupattelu

9:00 Avaus
Tuula Petäkoski-Hult, Pro Rautatie ry;n ja seminaarin  puheenjohtaja

9:10 Helsinki ja Tallinna yhdistyvät
Ulla Tapaninen, erityisasiantuntija, Helsingin kaupunki

9.30 Helsinki – Tallinna tunneli, FinEstLink –selvityksen tulokset
Kari Ruohonen, projektijohtaja, FinEst Link

9:50 Paneelikeskustelu ”Miten tunneli vaikuttaa Helsingin – Tallinnan metropolinkehittymiseen ja Suomen rautatieliikenteeseen”,  vuoropuhelu paneelin jäsenten ja yleisön välillä
Puheenjohtajana Petteri Portaankorva, Pro Rautatie ry, varapuheenjohtaja,
Panelisteina vastaamassa yleisön kysymyksiin
–  Ulla Tapaninen, Helsingin kaupungin edustajana
–  Kari Ruohonen, esiselvityshankkeen johtajana
–  BaltiRail-ryhmän edustaja

Lisätietoja
hallituksen puheenjohtaja Tuula Petäkoski-Hult, 
tuula.petakoski-hult@lempaala.fi
varapuheenjohtaja Petteri Portaankorva, 
petteri.portaankorva@kouvola.fi
Pro Rautatie ry:n nettisivut   
www.prorautatie.fi

Liitteenä tiedote lisäkommentteineen


LATAA TIEDOSTOJA





Pro Rautatie