Ensimmäiset lukijat Reunan äänikirjoille on valittu

Äänikirjatuotannon Myllykoskella aloittava Reuna-kustantamo on valinnut ensimmäiset lukijat ja teokset, joista tehdään äänikirja. Naislukijoista Helena Berg valittiin lukemaan noin viisikymppisille naisille suunnattu Katariina Hakaniemen kirja Suora lähetys. Miesäänistä Ilkka Trygg lukee Leo Laurilan sisällissodan aikaan Kuusankoskelle sijoittuvan romaanin Jannen ja Elisan kapina.

”Kolmen minuutin näytteen lukeneista valittiin kaksikymmentä lukemaan toinen, pitempi näyte. Näistä perustetaan äänipankki, josta valitaan yhdessä kirjailijoiden kanssa heidän kirjojensa lukijat. Äänipankkia kartutetaan samalla edelleen”, kertoo Reunan kustannustoimittaja Jarkko Ryynänen.

Jokaiseen teokseen sopii erilainen ääni, joten pankissa täytyy olla paljon valinnanvaraa. Lasten- ja nuortenkirjojen ja aikuisten romaanien lisäksi tarkoitus on lukea erilaisille kohderyhmille suunnattuja tietokirjoja ja selkokirjoja sekä kokeilla myös runoja.

”Monilla lukijoilla oli mukava, rauhallinen ääni, mutta esimerkiksi liian voimakas murre. Kokemus alalta ei ollut ensisijainen kriteeri, olemme varanneet aikaa studiotyöskentelyn harjoitteluun. Näyttelijöistä jotkut eläytyivät liikaakin, ja mainoksia spiikanneet eivät välttämättä sovi kaunokirjallisuuden lukijoiksi”, kertoo Ryynänen kokemuksistaan äänistudiolla.

Reuna-kustantamo tekee perusteellista työtä tässä tuotantovaiheessa – tärkeintä hyvässä äänikirjassa on miellyttävä lukija. Samaan aikaan kehitetään Tero Tielisen studion kanssa teknisiä ratkaisuja ja studio-olosuhteita.

Äänikirjojen jakelukanavien kanssa neuvotellaan kirjojen levityksestä. Kaksi sopimusta on jo allekirjoitettu ja lisää sopimuksia tehdään lähipäivinä.

Lisätiedot:

REUNA Kustantamo ja kirjakauppa Oy, Jarkko Ryynänen,