Erilaisten Kymi Libri -kirjamessujen virtuaalisivusto avautui

Kymi Libri on kotoinen slow’n’flow -kirjatapahtuma Myllykoskella, joka valittiin Vuoden kymenlaaksolaiseksi kyläksi 2020 – ei vähiten tapahtuman itsensä ansiosta. Uuden tapahtuman perustaminen oli Kulttuurirahaston Kymenlaakson maakuntarahaston kärkihanke viime vuonna.

Kymi Libri vuorottelee Kymi Kantri -musiikkifestivaalin kanssa, joka on koronan takia tänä vuonna vasta 5.9.(alkuperäinen päivä 6.6.). Kulttuurilajien yhteistyö on yksi tapahtumien kantavista ajatuksista: runoista syntyy laulujen sanoituksia, muusikoista tehdään elämäkertoja, sanat soivat messujen esityksissä leppoisassa kylämaisemassa.

Seuraava Kymi Libri on 22.-25. heinäkuuta 2021. Sitä odotellessa esiintyjiin voi tutustua virtuaalisivustolla kymi-libri.fi. Sivustolla on videohaastatteluja ja kirjaesittelyjä; uusin aina etusivulla ensimmäisenä.

Kirjailijoita haastattelevat mm. kirjastontäti, bloggaaja Kini Laine ja kirjailija, live-messujen lavaisäntä Olli Sarpo. Viihtyisän haastattelunurkan on rakentanut videokuvaaja Markku Nykänen.

Kymi Libriin voi nyt tehdä ohjelmaehdotuksia ja varata osaston Wanhasta Kirjahallista, joka on messujen päänäyttämö ja josta lähetetään liveohjelmaa heinäkuussa 2021. Haastattelujen ja paneelien lisäksi ohjelmassa on työpajoja ja erikoisuutena futismatsi MyPa vastaan kirjailijat sekä Kymijoki-risteilyjä kirjailijoiden kanssa.

”Kutsun kustantajat ja kirjailijat sekä paikan päälle rakentamaan live-elämystä että tuottamaan ennakkoon videoita, joilla tavoitetaan lukijat maailman äärissä. Kymi Libri on uusi vlocal, virtuaalinen ja paikallinen”, sanoo ohjelmajohtaja Tarja Tornaeus.

Yksi messujen ohjelmanumero on RATA-kirjoituskilpailun voittajien julkistus. Kilpailu on parhaillaan käynnissä, ja lisätietoja on sivuilla kymi-libri.fi > Media.

Tapahtuman järjestää PRO Kaakon kirjamessut ry, yhteyshenkilö Tarja Tornaeus, puh. 0500 610762, tarja.tornaeus@reunalla.fi