Kulttuuritalo Wanha Rautakauppa, uusi lomamatkan etappi

Kun ajat Kotkan suunnasta valtatietä 15 pohjoiseen, poikkea 14 kilometriä ennen Kouvolan keskustaa Myllykoskelle. E6-tieltä voit valita tunnelmallisia pikkuteitä tai ajaa Kouvolaan ja tulla Myllykoskelle kaunista Kymijoen rantatietä. Näppäile navigaattoriin Myllykoskentie 9 ja tule katsomaan, miten vanha paperitehdasyhteisö alkaa herätä uudelleen eloon.

Lehmusten bulevardi Myllykoskentie oli ennen kylän pääkatu. Se johti juna-asemalta kirkolle ja tehtaalle. Sen varrelle muodostettiin kunniakuja Heikki Hasun saapuessa olympiavoittajana St. Moritzista vuonna 1948. Tällä parinsadan metrin matkalla olivat erikoisliikkeet, joihin tultiin kauempaakin kirjaostoksille ja pullakahville.

Viime vuosina kylätie on hiljentynyt ja keskustana pidetään market-aluetta suurine parkkipaikkoineen. Myllykoskentiestä on tullut ”vanhakaupunki”, jonne taide ja kulttuuri tekevät pesää. Edelläkävijänä on kirjankustantajien Tarja ja Göran Tornaeuksen ostama entinen rautakauppakiinteistö. Rakennusta ehostetaan ja kohennetaan pikkuhiljaa, ja päätyseinään etsitään muraalin tekijää.

Uuden ajan kirjakauppa on monitoimitila

Kulttuuritalo Wanhassa Rautakaupassa toimii kirjakauppa, jossa on Reuna-kustantamon omien kauno- ja tietokirjojen lisäksi kiinnostava valikoima eri kustantajien uutuuksia, pienten valmistajien postikortteja, kirja-alan erikoislehtiä sekä tekemistä ja lukemista lapsille.

Reuna-kustantamon uutuuskirjoja ovat mm. Harri V. Hietikon, Tarmo Vakkalan, Jussi Kokkosen ja Jasu Rinneojan dekkarit, Ella Laurikkalan romaani Siirtolainen ja Selma Kaasisen novellikokoelma Villasukat ja muita kertomuksia.

Kirjakauppakissa Nappi asuu talossa ja ystävystyi nopeasti Cafe Mummilan kahvilakoiran Lumin kanssa. Eläinystävälliseen kahvilaan saavat myös vieraat tulla koiran kanssa.

Kangaspuissa valmistuu kylämatto, johon vieraat saavat tehdä oman raitansa. Pääsyliput kesätapahtumiin ympäri maan voi hakea täältä, Wanha Rautakauppa on Netticketin toimipiste. Varaamalla etukäteen ajan saat perhepotretin Henna Virenin valokuvastudiossa.

Talossa tapahtuu

Elokuun 11. päivä klo 14-18 Myllykoskentie suljetaan liikenteeltä ja bulevardin valtaa pitkä ruokapöytä. Päivällinen Myllykosken taivaan alla -tapahtumaan voi ilmoittautua Wanhalla Rautakaupalla tai Facebookissa.

Elokuun 16. päivän iltana klo 20 otetaan uuteen käyttöön suuri varastohalli. Siellä näytetään ilmaiseksi elokuva Suomen hauskin mies, ja kyläyhteisön voimin hallista on tarkoitus tehdä kesätapahtumien ja markkinoiden näyttämö. Talvella hallia vuokrataan ajoneuvojen talvisäilytykseen.

Vuoden mittaan talossa ehtii tapahtua paljon, ja ensi kesänä on luvassa jotain aivan uutta: erilainen kirja-alan tapahtuma KYMI LIBRI.

Kulttuuritalo Wanha Rautakauppa
Myllykoskentie 9, 46800 Myllykoski (Kouvola), Facebook @wanharautakauppa
Avoinna ma-to 12-18, pe 11-16
Lisätiedot ja kuvat: Tarja Tornaeus, puh. 0500 610 762, tarja.tornaeus@reunalla.fi

Reunan kirjakauppa, puh. 040 578 8049, info@reunalla.fi, @reunankirjakauppa, @kustantamoreuna, verkkokauppa reunalla.fi

Cafe Mummila, puh. 045 142 3911, cafemummila@gmail.com

• Kirjakauppakissa Nappi. Kuva Eeva Erolin.
    Lataa kuva

• Heinäkuussa rakennuksen valoisa galleria toimii taidekauppana, josta voit hankkia paikallisten taiteilijoiden maalauksia ja käsintehtyjä tuotteita. Näyttelytilaa vuokrataan neljän viikon jaksoissa, ja syksyllä on vielä pari jaksoa vapaana. Galleriaa ja sen alakertaa vuokrataan myös kokouksiin ja muihin tilaisuuksiin. Kuva Henna Viren.
    Lataa kuva