M-Brain

Metsäyhtiöt näyttivät tietä myönteisen medianäkyvyyden saralla loka-joulukuussa

Tietopalveluyritys M-Brainin M-Index -analyysi vertaa kvartaaleittain 15 suuren suomalaisen pörssiyhtiön keskeisissä tiedotusvälineissä saamaa mediajulkisuutta. Vertailun perusteella vuoden 2015 viimeisen vuosineljänneksen aikana positiivista mediajulkisuutta saivat Koneen ja Wärtsilän lisäksi myös monet muut suomalaiset pörssiyhtiöt.

Myönteinen uutisointi ollut määrällisesti yhtä suurta viimeksi vuonna 2013

Tutkimuksessa vertailtujen yritysten joukossa myönteistä julkisuutta kaikesta medianäkyvyydestä oli loka-joulukuun aikana keskimäärin 17 %. Tämä oli selkeä parannus verrattuna edellisen vuosineljänneksen 9 prosenttiin ja suurin myönteisen mediajulkisuuden osuus sitten heinä-syyskuun 2013. Huomionarvoista vuoden 2015 viimeisen neljänneksen osalta oli se, ettei positiivinen julkisuus nyt rajoittunut vain kahden tai kolmen yrityksen mediajulkisuutnäkyvyyteen.

Positiivisen ja negatiivisen julkisuuden suhdetta tarkasteltaessa hyvin onnistuneita yrityksiä oli vuoden viimeisen neljänneksen aikana lukuisia. Näihin kuuluivat Neste, KONE, Stora Enso, Elisa, Wärtsilä, Finnairin ja UPM-Kymmene. Aiempaan heinä-syyskuun neljännekseen verrattuna muutos parempaan oli kaikkein voimakkainta Nesteen ja Wärtsilän kohdalla. Seurantaskaalan toisessa päässä ongelmallisten aikojen kanssa kamppailua jatkoivat Outokumpu, TeliaSonera ja Stockmann, jotka kaikki saivat tiedotusvälineissä huomattavasti enemmän kielteistä kuin myönteistä mediahuomiota.

Kasvua odotetaan metsäteollisuudessa ja Finnairin kaukoliikenteessä

Analyysin perusteella Stora Enso erottui joukosta yrityksestä kirjoitettujen suotuisten talousuutisten määrässä. Medianäkyvyyden suhteen loka-joulukuu oli Stora Ensolle toinen onnistunut neljännes putkeen. Metsäanalyytikot kehuivat metsäjätin kolmannen neljänneksen suoritusta ja kuvailivat sitä ”yllättävän vahvaksi”. Stora Enson ilmoitus odotettua paremmasta tuloksesta johti myös useisiin myönteisiin uutisiin yhtiön osakkeen positiivisesta hintakehityksestä pörssissä. Myös UPM-Kymmenen kerrottiin hyötyneen sellun korkeasta markkinahinnasta. Taloussanomien mukaan vuosi 2016 tulee olemaan kasvun vuosi metsäteollisuudelle.
Lentoyhtiö Finnair vaikuttaa saaneen toimintonsa vakiinnutettua, mistä todisteena oli toinen peräkkäinen kvartaali, jona yrityksen myönteisen ja kielteisen julkisuuden suhde oli hyvä. Finnarin kerrottiin tehneen kaikkien aikojen ennätystuloksensa heinä-syyskuussa, kun tarkastellaan vain yhtä vuosineljännestä. Finnairin mediaimago sai lisää tuulta siipiensä alle, kun se ilmoitti historiansa suurimmasta rekrytoinnista: yhtiö aikoo palkata yhteensä 450 työntekijää varautuessaan pitkän matkan lentoliikenteen kasvuun uuden Airbus A350 -laivaston avulla.

Kehitystä medianäkyvyydessä ja alati luotettava Kone

Neste teki Q3:n aikana historiansa parhaan tuloksen ja raportoi 400 miljoonan euron investoinnista Porvoon Kilpilahteen. Investoinnin merkittävät myönteiset työllisyysvaikutukset lisäsivät yrityksen saamaa positiivista huomiota vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Myös Wärtsilän mediajulkisuus parani selvästi edelliseen neljännekseen verrattuna. Tähän vaikuttivat Wärtsilän Keski-Amerikasta saama ”jättimäinen tilaus” sekä kiitokset yhtiön teknologiaosaamisesta päästöjen vähentämisessä.

M-Index –vertailussa pitkään menestynyt Kone ei pettänyt tälläkään vuosineljänneksellä. Vuoden viimeisen kvartaalin aikana Koneen myönteiseen mediakuvaan vaikuttivat muun muassa uutiset Koneesta ”nuorten ammattilaisten suosikkityönantajana” sekä ”pörssiyhtiöiden maineykkösenä jo seitsemättä vuotta peräkkäin”. Kone tuli tiedotusvälineissä myönteisesti esiin myös johtamistaitojen ja innovatiivisuuden yhteydessä. Seitsemän M-Index –menestyjän joukon täydensi loka-joulukuussa Elisa, joka mainittiin muun muassa parhaiten pörssissä suoriutuneiden suurten suomalaisyritysten joukossa.

M-Brain on globaalisti toimiva tieto-, teknologia- ja konsultointiyritys, jolla on toimistot kahdessatoista maassa. Tarjoamme asiakkaillemme relevanttia ulkoista liiketoimintatietoa ja konsultoimme tiedon tehokkaassa hallinnassa ja hyödyntämisessä. Analysoimme ja paketoimme tiedon helposti omaksuttavaan muotoon päätöksenteon ja strategiasuunnittelun tueksi. Kutsumme tätä tiedolla johtamiseksi.

M-Brainin kotisivu

Lisätietoja:

Topi Laakso
Senior Analyst
M-Brain
Mobile: +358 (0)40 0515 488
E-mail: topi.laakso@m-brain.com

Essi Kaipiainen
Communication Specialist
M-Brain
Mobile: +358 (0)44 059 9943
E-mail: essi.kaipiainen@m-brain.com




M-Brain