Huurre Group Oy

Minimanin uuteen Rovaniemen hypermarkettiin omavarainen energiajärjestelmä Huurteen teknologian avulla

Itsenäinen vähittäiskauppaketju Minimani, joka toimii Seinäjoella, Vaasassa, Jyväskylässä, Kokkolassa ja Lempäälässä, rakentaa Rovaniemelle alkusyksystä 2020 valmistuvan täyden palvelun hypermarketin. Huurre toimittaa hypermarkettiin kokoluokassaan ainutlaatuisen energiantuottojärjestelmän, jossa kaupan jäähdytysjärjestelmä on integroitu yhteen maalämmön, ilmanvaihdon jäähdytyksen ja kiinteistöautomaation kanssa.

Minimanin Rovaniemen hypermarketin jäähdytykseen ja lämmitykseen tarvittava energia tuotetaan lähes kokonaan ympäristöystävällisellä CO2-teknologialla. Hiilidioksidipohjainen jäähdytys- ja lämmöntuottoteknologia on täysin luonnonmukainen ja ekologinen, eikä se tuota ilmastoa lämmittäviä päästöjä toisin kuin vanhoja kylmäaineita hyödyntävät laitteistot.

Huurteen järjestelmä tuottaa hypermarkettiin valtaosan sekä jäähdytykseen että lämmittämiseen tarvittavasta energiasta. Huurre ECO -jäähdytysyksikön tuottama lämpö käytetään hyväksi lämmityskautena ja kesäaikana lauhdelämpöä varastoidaan maalämmön porakaivoihin, joita on yhteensä 7,5 km.  Huurteen CO2-järjestelmä hyödyntää maalämpökaivoja talvikaudella myös lämpöenergian lähteenä, eli se toimii jäähdytyksen lisäksi myös ns. lämpöpumppuna. Kovimpiin pakkasiin on varauduttu myös kahdella erillisellä lämpöpumpulla. Järjestelmä vastaa koko kiinteistön lämmityksestä, eikä Minimanin hypermarkettia tulla kytkemään kaukolämpöverkkoon.

Jäähdytys- ja lämmöntuottojärjestelmää ohjataan Huurteen digitaalisella Huurre iTOP -järjestelmällä mahdollisimman energiatehokkaasti. ”Panostamme muutenkin tehokkaaseen energiankäyttöön sekä muun muassa kierrätykseen kantaen näin vastuumme ympäristöstä”, toteaa Minimanin kiinteistöpäällikkö Pekka Haapanen.

Huurteen teknologia mahdollistaa hypermarketin asiakkaille miellyttävät olosuhteet sekä tarjoaa varmatoimisen, ekologisen ja jatkuvasti energiaoptimoidun jäähdytys- ja lämmöntuottoratkaisun. ”Ympäristöystävällisyyden ja kestävän kehityksen lisäksi nyt kehitetty kokonaisenergiajärjestelmä on kustannustehokas ja taloudellisesti kannattava investointi”, jatkaa kiinteistöpäällikkö Haapanen.

Lisää tietoa Minimanin Rovaniemen kohteesta ja Huurteen energiajärjestelmistä antavat:

Minimani Yhtiöt Oy

Pekka Haapanen, puh. 040 507 7330

Huurre Finland Oy

Kari Reunanen, puh. 040 844  3366

Huurre on kansainvälinen jäähdytys- ja lämmöntuottoratkaisuja tarjoava energiateknologia- ja palveluyritys. Ainutkertaisena asiakaslupauksenamme on jäähdytyksen ja lämmöntuoton sekä niiden energiakulutuksen optimointi edistyksellisten ympäristöystävällisten CO2-järjestelmiemme sekä Huurre iTOP -olosuhdeautomaation avulla. Lisäksi tarjoamme asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjä kylmätiloja sekä huolto- ja korjauspalveluja.

Huoltoverkostomme on valtakunnallinen, Huurteella on 15 toimipistettä Suomessa. Huurre-yhtymä työllistää noin 620 työntekijää viidessä eri maassa, ja sen liikevaihto on noin 135 miljoonaa euroa.

Huurre Group Oy