Attendo

R-kioskit tekevät hyvää, Jumbon kioskiyrittäjä valitsi vanhukset ja vammautuneet

Vantaalaisen kauppakeskus Jumbon R-kioski on monelle tärkeä paikka. Vakituisiin asiakkaisiin lukeutuu läheisessä Attendo Lustikullan hoivakodissa asuva Arttu, joka käy kioskilla neljä kertaa viikossa. Niin Arttu kuin hoivakodin johtaja Anu yllättyivät iloisesti, kun Jumbon R-kioskiyrittäjä Anu Tikka kysyi, voisiko hän ilmoittaa omaksi hyvänteon kohteekseen Lustikullan asukkaat parhaillaan käynnissä olevaan Ärrä tekee hyvää -kampanjaan. Kioskit kerryttävät välipalamyynnistä suurempaa pottia, josta kahden kuukauden välein kahdeksan paikallista R-kioskia pääsee lahjoittamaan 1 000 euroa valitsemilleen tahoille.

– Päätimme aika nopeasti, että haluamme tukea vanhuksia ja vammaisia, jos pääsisimme kampanja-aikana lahjoittajien joukkoon, sanoo Anu Tikka.

Tikka on taustaltaan sosionomi, joka vaihtoi alaa parinkymmenen työvuoden jälkeen viitisen vuotta sitten kioskiyrittäjäksi. Kioskityöstä hänelle jäi mieluisa muisto jo opiskeluaikojen työvuosilta.

– Kioskit ovat katoavien lähipalvelujen viimeisiä paikkoja. Monelle kioskilla käynti on kohokohta ja kohtaamiset ovat merkityksellisiä molemmin puolin. Harvoin on niin kiire, ettei ehtisi kohdata ihmistä, on kiva olla tärkeä paikka, sanoo Tikka.

Lustikullasta riennettäisi isommalla porukalla reissuun

Attendo Lustikullassa asuu 19 ikäihmistä ja 16 vaikeasti vammautunutta. Hoivakoti on toiminut vuodesta 2009. Arttu on asunut Lustikullassa viitisen vuotta. Matkaa hoivakodista Jumboon kertyy puolisen kilometriä.

– Käyn kioskilla yleensä yksin, mutta joskus henkilökohtainen avustaja on mukana, kertoo Arttu.

– Jumbossa käyvät kaikki lähialueen asukkaista alueen työntekijöihin ja turisteihin. Vanhukset ja vammaiset ovat myös meillä kioskilla tärkeä ja ilahduttava asiakasryhmä. Meitä on kolmen erilaisen naisen työntekijätiimi, joten kaikille asiakkaille löytyy niin sanottu oma ihminen, kuvailee Tikka.

Jos Jumbon R-kioski lukeutuisi lahjoitussumman saavien kioskien joukkoon, suunnattaisi potti hoivakodissa asuvien virkistystoimintaan. Täsmällisempi kohdekin on selvä.

– Toteutamme lähialueille retkiä arjessamme, mutta tällainen huomionosoitus mahdollistaisi spesiaalimmat ja pidemmät retket suuremmalle joukolle. Usea asukas on haaveillut Tallinnan-risteilystä ja sen toteuttaisimme, lupailee hoivakodin johtaja Anu Moniruzzaman.

– En tiedä, miten käy, saapa nähdä, pohtii Arttu, mutta kaikkein tärkeimmältä ei tunnu voittomahdollisuus, vaan huomionosoitus itsessään koetaan jo eräänlaisena voittona.

Kuvatekstit:

Kuva 1: Kohtaamiset kioskilla ovat merkityksellisiä niin asiakkaille kuin työntekijöille. Arttu käy Anun kioskilla monta kertaa viikossa.

Kuva 2: Hoivakodista lähdettäisi isommalla porukalla reissuun, jos voittopotti osuisi kohdalle, ideoivat Anu ja Arttu Lustikullasta.

• Kohtaamiset kioskilla ovat merkityksellisiä niin asiakkaille kuin työntekijöille. Arttu käy Anun kioskilla monta kertaa viikossa.
    Lataa kuva

• Lataa kuva