Reunan äänikirjatuotanto luo uusia ääniammatteja

Oman äänikirjatuotannon viime syksynä aloittanut Reuna-kustantamo ei olisi arvannut, että hanke saa kirjat elämään ja kuulumaan myös muilla tavoin. Monipuolisen äänipankin lisäksi Reuna sai verkostoonsa uusia kirjatapahtumien esiintyjiä ja haastattelijoita.

Reunan kustannustoimittaja Jarkko Ryynäsen ja Deluxe-studion Tero Tielinen ovat hioneet toimintatavan, jossa kirjailija ja hänen teoksensa lukija saatetaan yhteen ja kaikki osallistuvat äänikirjan tyylilajin suunnitteluun ja neuvottelevat yksityiskohdista. Yhden teoksen ympärille muodostuu työryhmä, joka uppoutuu kirjan maailmaan.

Lopputuloksena syntyy laadukkaita ja persoonallisia äänikirjoja, joissa romaanin hahmot heräävät henkiin ja saattavat välillä jopa lurauttaa laulunpätkän, kuten Ilkka Trygg lukiessaan Leo Laurilan romaania Jannen ja Elisan kapina.

Tietokirjoissakin kuuluu eläytyminen aiheeseen, tekstin sävy välittyy äänikirjaan. Helena Bergin lukema ja Katariina Hakaniemen kirjoittama elämäntaitokirja Suora lähetys ilmestyi joulukuussa, ja helmikuussa ilmestyy Netta Herrasen lukema ja Nefertiti Malatyn kirjoittama Ei äitimateriaalia -kirja vapaaehtoisesta lapsettomuudesta.

Äänikirjojen latauspalveluissa on tällä viikolla kuunneltavissa runokirja: Otto Pillin lukema ja Tom Kaliman kirjoittama Peilistä katsoo varis. Nyt eletään runoklubien kulta-aikaa, runot pääsevät oikeuksiinsa lausuttuina.

”Runokirja äänikirjana on kiinnostava kokeilu. Tähän kirjaan valikoitui ’variksen ikään tulleen miehen’ runoja tulkitsemaan harrastajanäyttelijä. Runoilija oli tyytyväinen tulkintaan, sopivissa kohdissa olevia naurahduksia myöten”, kertoo Jarkko Ryynänen.

Parhaillaan studiossa luetaan muusikko Kisun elämäkertaa. Lukija Timo Trygg on muusikko itsekin ja kiinnostunut kielistä. Ennen studiotyöskentelyä hän selvitteli mm. puolan kielen ääntämisohjeita.

Yllättäen paljastui, että myös muilla lukijoilla on laulu- ja teatteritausta. Niin syntyi idea, että lukijat Helena, Netta, Otto, Ilkka ja Timo muodostavat kuoron, joka esiintyy kustantamon tapahtumissa.

”Äänet” tulevat käyttöön myös Reuna-kustantamon uudessa hankkeessa, jossa Kymi Libri -kirjamessut toteutetaan virtuaalisena netissä. Äänikirjojen lukijat haastattelevat kirjailijoita, ja juttutuokioista kootaan videoita nettisivustolle.

Kustantamon omasta äänikirjatuotannosta on poikinut muutamassa kuukaudessa uudenlaista yhteistyötä, jossa miellyttäville äänille sekä esiintymistaidoille tulee monenlaista käyttöä tarinoiden elävöittämisessä ja tulkinnassa.

Lisätiedot:

REUNA Kustantamo ja kirjakauppa Oy, kustantaja Tarja Tornaeus, puh. 0500 610762, tarja.tornaeus@reunalla.fi, verkkokauppa reunalla.fi

• Reunan äänikirjojen lukijat laulavat ensimmäisen kerran yhdessä kustantamon 2-vuotistapahtumassa lauantaina 22. helmikuuta Kouvolan Myllykoskella.
    Lataa kuva