Vauraus Suomi Oyj

Suomalainen joukkorahoitusyhtiö ylittänyt 150 miljoonan välitetyn euron haamurajan

Joukkorahoitusyhtiö Vauraus on saavuttanut Suomessa ensimmäisenä alallaan 150 miljoonan välitetyn euron rajan. Pienten ja keskisuurten yritysten lainoittajana Vauraus on noussut alan yrityksiä suitsineen joukkorahoituslakiuudistuksen jälkeen suurimmaksi toimijaksi.

”Liikeideamme on aina perustunut suomalaisten pk-yritysten tukemiseen silloin, kun muut rahoituslaitokset eivät heihin usko tai rahoituspotista puuttuu vielä loppuosa. Toisinaan olemme se puuttuva linkki Finnveran ja pankin jälkeen. Ilman korulauseita voin siis sanoa, että sijoittajat ovat meidän kauttamme tukeneet suomalaista yrittäjyyttä hyvin merkittävällä potilla”, toimitusjohtaja Elisa Saarinen kertoo.

Joukkorahoituksen suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina harppauksittain. Kulttuurin tukemisen ja hyväntekeväisyyden lisäksi keskiöön ovat nousseet juuri vakuusvajeen kanssa kamppailevat ruohonjuuriyritykset ja niiden rahoituksen problematiikka.

Joukkorahoitusalalla toimii kasvava joukko yrityksiä ja kirjava valikoima erilaisia sijoitusvaihtoehtoja. Alaa koskeva laki astuikin voimaan syksyllä 2016. Sen valmistelun keskeisin tarkoitus oli turvata sijoittajia. Aiemmin sääntelemättömästä lainamuotoisesta joukkorahoituksesta tuli laajemmin osa rahoitusmarkkinoita.

Lisätietoa:

Elisa Saarinen, toimitusjohtaja, Vauraus Suomi Oyj