urheilijanravintovalmennus.fi

Suomalasille urheilijoille tarvitaan ravintovalmennusta

Urheilijoiden ravintovalmennuksen taso Suomessa on ollut tähän asti olematon. Kyse ei kuitenkaan ole enää tänä päivänä tiedon puutteesta, vaan halusta etsiä, ymmärtää ja viedä käytäntöön tietoa.

Oikeanlainen ravinto on urheilijalle tärkeää, jottei huipulle pääseminen kaadu turhiin sairasteluihin tai jopa loukkaantumisiin, ja jotta urheilijan tärkein työväline, keho, voidaan virittää huippuunsa: siihen tarvitaan treenin ja levon lisäksi myös ravintoa.

Urheilijan huono ruokavalio voi johtaa loukkaantumiskierteeseen, ylirasitustilaan ja monenlaisiin sairauksiin. Sellaisessa tilanteessa sekä kehon että mielen voimat voivat loppua. Monesta urheilijasta se tuntuu vieraalta ajatukselta, sillä siihen asti kun kaikki nykyisellä ruokavaliolla toimii, kaikki toimii. Mikä voisi muka muuttua?

Muutos olossa voi kuitenkin tapahtua hyvin yllättäen – varsinkin, kun ikää tulee enemmän. Ikävää on, että loukkaantumiskierteen, ylirasitustilan tai sairauden aiheuttaman tilanteen korjaaminen kestää yleensä kauan, ja sen olisi voinut ennaltaehkäistä oikeanlaisella ravinnolla.

Urheilijat tietävät, että aivan huipulla suoritusten erot ovat minimaalisia, ja silloin pienetkin asiat vaikuttavat todella paljon. Olisiko aika ottaa myös ravinto osaksi urheilusuorituksen parantamista?

Niissä lajeissa, joissa rahaa liikkuu enemmän, ravintovalmennus on jo arkea. Esimerkiksi jalkapallossa huippuseurat huolehtivat pelaajiensa ruokavalioista niin tarkasti, että ovat valmiita palkkaamaan pelaajalle oman kokin, jos hän ei muuten huolehdi ruokavaliostaan. Miksi näin? Koska on seuralle taloudellisesti kannattavaa, kun urheilija pysyy kunnossa, hänen loukkaantumisensa vähenevät ja hän pystyy pelaamaan täysipainoisesti pelistä toiseen.

Nyt kokeneet valmentajat Teemu Eloranta, Sami Sundvik ja Samuli Perälä haluavat tuoda urheilijoiden ravintovalmennusta myös muiden urheilijoiden saataville lajista riippumatta, ja todella auttaa suomalaisia urheilijoita parantamaan suoritustaan myös ravinnon avulla.

Eloranta, Sundvik ja Perälä ovat rakentaneet yhdessä valmennuksen, jossa urheilijoita lajista riippumatta opetetaan suunnittelemaan ruokavalio niin, että se tukee harjoittelua ja auttaa urheilijaa kehittymään sekä lisäämään suorituskykyä.

”Yleisesti ottaen suhtautuminen ravintoon tuntuu olevan todella välinpitämätön, mitä urheiluun tuleen. Tuntuu jopa, että harva uskaltaa edes ottaa asiaa esille millään tavalla”, Eloranta kuvailee nykytilannetta Suomessa.

Niin kauan, kun urheilijat eivät itse kiinnostu oman suorituskykynsä parantamisesta ravinnon avulla, seurat ja liitot eivät osaa tarjota aiheeseen liittyvää koulutusta.  Eräänkin lajiliiton johdosta on todettu, että urheilijoiden ravinto on tärkeä asia, mutta urheilijat eivät ole siitä kiinnostuneita.

Nyt Eloranta, Sundvik ja Perälä patistelevat urheilijoita heräämään, ottamaan asioista selvää ja pyytämään tukea seuralta tai lajiliitolta. Asiat muuttuvat vasta, kun urheilijat aktivoituvat ja alkavat vaatia parempaa.

– Teemu Eloranta, Sami Sundvik ja Samuli Perälä

sami@urheilijanravintovalmennus.fi