Huurre Group Oy

Suomi siirtyy ympäristöystävälliseen jäähallitekniikkaan

Useita suomalaisia jäähalleja odottaa lähitulevaisuudessa jäähdytyslaitteiston modernisointi. Teknologian valinnassa energiatehokkuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeimpiä kriteerejä, ja siksi hiilidioksidi jäähallien kylmäaineena valtaa alaa myös Suomessa.

Luonnonmukainen ja erittäin energiatehokas hiilidioksidipohjainen jäähdytystekniikka yleistyy myös Suomen jäähalleissa: Kolarin kunta ilmoitti valinneensa jäähallinsa uusimiseen hiilidioksidin. Myös useissa muissa tulevissa hankkeissa (mm. Äänekosken uusi halli) CO2-teknologiaa suunnitellaan käytettäväksi sekä jäähdytyksen että lämmöntuoton lähteenä.

Hiilidioksidi jäähdyttää turvallisesti, tehokkaasti ja ekologisesti
Hiilidioksidin ympäristöystävällisyys kylmäaineena perustuu siihen, että se puristetaan teollisuuden kierrätetyistä kaasuista. Järjestelmä ei tuota uutta hiilidioksidia kuten perinteiset synteettiset ns. F-kaasut. Hiilidioksidi ei myöskään ole tähän asti paljon käytetyn ammoniakin tavoin myrkyllistä. Ammoniakki kylmäaineena voi johtaa vuototilanteissa laajojenkin alueiden evakuointeihin.

Maailman johtava hiilidioksiditeknologian kehittäjä suomalainen Huurre uskoo, että suurin osa tulevaisuuden jäähalleista toteutetaan CO2:lla. ”On merkittävä asia Suomelle, että myrkyttömän ja äärimmäisen energiatehokkaan hiilidioksiditeknologian esiinmarssi on vihdoin alkanut täälläkin – Ruotsissa jäähalleja on jo pitkään toteutettu hiilidioksidilla” kertoo Huurteen Suomen maajohtaja Kari Reunanen.

Tervetuloa energiatehokas jäähalli -tilaisuuteen syyskuussa
Huurre on toteuttanut pohjoismaisista CO2-pohjaisista jäähalleista noin 50%. Järjestämme erityisesti jäähalleille suunnatun käytännönläheisen teknologiakoulutuksen yhdessä Granlund Oy:n ja ST1 Lähienergia Oy:n kanssa syyskuussa Kuopiossa. Median edustajat ovat tervetulleita mukaan!

Lisätietoja seminaarista osoitteessa http://huurrefinland.fi/energiatehokas-jaahalli.

Lisätietoja koulutuksesta ja CO2-ratkaisuista: irina.brax@huurre.com.

Huurre on kansainvälinen jäähdytysautomaatio- ja lämmöntuottoratkaisuja tarjoava teknologia- ja palveluyritys. Ainutkertaisena asiakaslupauksenamme on kylmäketjun ja sen energiakulutuksen optimointi Huurre iTOP -ohjausratkaisujen ja edistyksellisten ECO CO2-järjestelmiemme avulla. Lisäksi tarjoamme asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjä kylmätiloja sekä huolto- ja korjauspalveluja.

Huurre Group Oy