Olde Hansa

Tallinnan vanhan kaupungin maamerkki ravintola Olde Hansa viettää 20-vuotisjuhlavuottaan!

Harva ravintola on pärjännyt Tallinnan kilpaillulla ravintolamarkkinalla niin pitkään, kuin keskiajan historiaa ja kulttuuria eläväksi tekevä Olde Hansa. Suomalaisen Auri Hakomaan vuonna 1999 perustama ravintola on toiminut koko ajan 1200-luvulla rakennetussa vanhassa hansakauppiaan talossa, Tallinnan Raatihuoneentorin kupeessa.

Vielä 1980-luvulla talossa toimivat kalakauppa ja oluttupa, kunnes Tallinnan kaupunki kunnosti ja entisöi historiallisen rakennuksen ravintolakäyttöön.

– Jo pelkän talon historian ja tarinan takia tähän oli perustettava ravintola, joka kertoisi Tallinnan upeasta ajasta hansakaupunkina ja keskiajan kansainvälisenä metropolina, Olde Hansan perustaja, ravintoloitsija Auri Hakomaa kertoo ravintolan alkuajoista.

Kaikki ravintolassa on valmistettu keskiajan mallin mukaan – Pienintä yksityiskohtaa myöten

Kynttilöin valaistussa hämärässä ravintolasalissa pääsee kokemaan aavistuksen siitä, minkälaista oli rikkaan hansakauppiaan elämä keskiajalla ja minkälaisia herkkuja kaukaisilta mailta tuoduista mausteista talon keittiössä valmistettiin.

– Alusta alkaen historialliset yksityiskohdat ja todenmukaisuus on ollut meille erittäin tärkeää. Inspiraatio tähän on tullut historianopettajaltani, joka osasi puhua menneen eläväksi. Olde Hansa ei ole teemaravintola, vaan elävää keskiaikaista historiaa ja kulttuuria, Hakomaa toteaa.

Tämä näkyy ravintolan kaikissa detaljeissa, joista jokainen on mietitty tarkkaan ja joilla on vastineensa keskiajalla. Kaikki ravintolassa käytettävät huonekalut, astiat ja vaatteet sekä ruoat ja juomat on tehty keskiajan tyyliin.

Juomalasit ovat käsinpuhallettuja, saviastiat käsin dreijattuja. Ravintolan henkilökunnan vaatteet valmistavat keskiaikaiseen vaatetukseen perehtynyt räätäli ja ompelija. Vaatteiden jokaisella kuosilla ja värillä on oma tarinansa. Myös ravintolan seinämaalausten tyyli ja yksityiskohdat kertovat keskiaikaisesta kulttuurista.

– Asiakas voi käydä Olde Hansassa kymmenen kertaa ja oppia aina jotain uutta keskiajan kulttuurista ja historiasta. Meillä ihminen pääsee astumaan sisään keskiaikaan, Hakomaa lisää.

20 vuoden aikana Olde Hansassa on syntynyt yli 100 keskiaikaista reseptiä

Kahdenkymmenen vuoden aikana Olde Hansan keittiömestarit ovat luoneet yli 100 keskiaikaista reseptiä, joihin inspiraatiota on haettu aidoista keskiajalta peräisin olevista teksteistä ja jäljellä olevista keittokirjoista.

– Ravintolamme menussa ei esimerkiksi ole Amerikasta kotoisia olevia tomaattia tai perunaa, koska niitä ei tunnettu Euroopassa vielä keskiajalla, keittiömestari Emmanuel Wille kertoo.

Mausteet ovat tärkeässä roolissa Olde Hansan keittiössä. Ravintolan ruoissa maistuvat suomalaisesta joulupöydästä tutut maut, kuten kaneli, neilikka, sahrami, muskottipähkinä ja inkivääri.

– Keskiajalla kalliit, kaukaisista maista tuodut mausteet olivat kauppiaille tapa rehvastella. Niitä lisättiin viiniinkin vain sen takia, että siihen oli varaa. Kymmenen hengen illallisen mausteiden hinta saattoi ylittää yhden ihmisen vuosipalkan summan, Wille lisää.

Mausteita kuluu Olde Hansassa nykyäänkin. Vuosittain ravintola käyttää esimerkiksi 4-5 kiloa sahramia, joka on edelleen maailman kallein mauste.

Joka vuosi ravintola Olde Hansassa vierailee noin neljännesmiljoona ihmistä ja ravintola valmistaa päivittäin tuhansia ruoka-annoksia. Ruoan tasalaatuisuus on keittiömestari Emmanuel Willen ylpeyden aihe.

– Henkilökuntamme maistaa päivän aikana useita kertoja ruokia ja juomia. Näin valvomme niiden laatua ja pystymme tarjoamaan asiakkaille joka kerta yhtä laadukkaan ruokakokemuksen.

Ravintolan snapsit valmistetaan käsityönä

Muutaman myönnytyksen Olde Hansa on asiakkailleen menussa tehnyt. Tarjolla on sekä kahvia että giniä, vaikka kumpaakaan ei keskiajalla tunnettu. Silloin ruoan ohessa juotiin maustetun viinin ja oluen lisäksi maustettuja snapseja.

– Tallinnasta sai keskiajalla ostaa 13 erilaista ulkomaista olutta. Valikoima oli parempi kuin Suomessa 1960-luvulla, Auri Hakomaa naurahtaa.

Auri Hakomaan ja Emmanuel Willen käsialaa ovat käsityönä valmistetut snapsit, joita Olde Hansassa on tarjottu sen avaamisesta alkaen. Tarjolla on neljä eri makua: kumina-akvaviitti, pippuriakvaviitti, yrttisnapsi ja marjasnapsi. Parivaljakko kehittelee koko ajan uusia makuvariantteja ja parhaillaan ravintolan varastossa kypsyy tammitynnyreissä useita vuosikertoja.

– Yhteistyömme toimii niin, että minä saan idean siitä, miltä haluan snapsin maistuvan ja sitten Emmanuel miettii, miten maku saadaan tehtyä juomaan.

Joskus kaksikko kokeilee hullujakin ideoita. Yhdessä testierässä snapsia makuaineena on käytetty puunoksia.

Olde Hansan omia erikoistuotteita, kuten snapseja, käsityöoluita, sipulihilloa sekä laseja ja astioita voi ostaa kotiinviemisiksi ravintolan omasta kaupasta, joka sijaitsee samassa talossa.

Tänäkin vuonna yli 250 000 matkailijaa saapuu ravintola Olde Hansaan nauttimaan ainutlaatuisesta keskiaikaisesta tunnelmasta. Juhlavuoden kunniaksi ravintola on uudistanut menuaan ja lisännyt siihen muutamia uusia ruokalajeja, kuten kikherne-pinaattilevitettä rapean kuminaleivän kanssa ja herkulliseksi paahdettua kananrintaa.

Tulevana kesänä ravintolassa ja sen huhtikuussa aukeavalla terassilla on luvassa monenlaista ohjelmaa. Esiintymässä on muun muassa saksalainen, keskiaikaista musiikkia soittava Poeta Magica. Lisäksi Olde Hansan omat muusikot esiintyvät ravintolassa joka päivä.

Tiesitkö, että Olde Hansassa…

• poltetaan vuosittain yli 18 000 kynttilää
  • juodaan 111 000 litraa olutta
  • myydään 149 000 pulloa viiniä
  • naukkaillaan 8900 litraa talon snapseja
  • on 20 vuoden aikana käynyt lähes 6,5 miljoonaa asiakasta 130 eri maasta
  • vierailee vuosittain noin 250 000 asiakasta

Olde Hansan kuvapankin löydät osoitteesta:

(Jos linkki ei jostain syystä toimi, kopioi se verkkoselaimeesi)

Lisätietoja: Ravintola Olde Hansa, Aile Laansalu, +372 522 93 44, aile.laansalu@oldehansa.ee

Keskiaikainen ravintola Olde Hansa sijaitsee 1200-luvulta peräisin olevassa vanhassa kauppiaan talossa, Tallinnan vanhassa kaupungissa. Vuonna 1999 avatussa ravintolassa on 20 vuoden aikana vieraillut noin 6,5 miljoonaa asiakasta yli 130 maasta. Ravintola työllistää 120 henkilöä ja sen liikevaihto vuonna 2018 oli 6,7 miljoona euroa. www.oldehansa.ee

• Historialliset yksityiskohdat ja todenmukaisuus ovat tärkeitä ravintola Olde Hansassa. Niinpä kaikki ravintolassa käytetyt huonekalut, astiat ja vaatteet sekä ruoat ja juomat on tehty keskiajan tyyliin.
    Lataa kuva

• Mausteet ovat tärkeässä osassa Olde Hansa keittiössä. Ruoissa maistuvat kaneli, neilikka, sahrami, muskottipähkinä ja inkivääri.
    Lataa kuva

• Tänäkin vuonna yli 250 000 matkailijaa saapuu ravintola Olde Hansaan nauttimaan ainutlaatuisesta keskiaikaisesta tunnelmasta.

Olde Hansa