Uudet KYMI LIBRI -kirjamessut ovat suuri ponnistus pienelle Myllykoskelle

Kouvolaan perustettiin uusi kirjatapahtuma KYMI LIBRI, jonka suojelija on Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka. Tapahtuma valittiin myös Kymenlaakson Kulttuurirahaston vuoden 2019 kärkihankkeeksi.

Uusien kirjamessujen ohjelma 18.-21.7. on nyt valmis ja painettu käsiohjelma ilmestyy ensi viikolla. Lipunmyynti on alkanut Netticket.fi-lippupalvelussa.

Myllykosken keskustaan perustetun Kulttuuritalo Wanhan Rautakaupan ohjelmassa on mukana sata kirjailijaa ja messukirjakaupassa kymmenen kustantajaa uutuuskirjoineen. Muita tapahtumapaikkoja ovat Anjalankosken teatteri, Anjalan kartano ja Stora Enson tehtaankerho Inkeroisissa. Erikoisuutena ohjelmassa ovat kirjailijavetoiset risteilyt Kymijoella. Päätöspäivänä järjestetään kirjailijoiden keilaturnaus Myllykosken keilahallissa.

Vuorovaikutus on yksi kirjamessujen teemoista. Yleisö pääsee kirjoittamaan yhdessä kirjailijoiden kanssa ja tekemään paikallislehden jatkokertomusta, esiintymään runoklubilla ja osallistumaan työpajoihin. Lukumummo lukee lapsille ja alueella kiertelee trubaduuri.

Taiteiden välinen yhteistyö on toinen teemoista. Lauantaina julkistetaan Joki-kirjoituskilpailun voittajat, julkistetaan teksteistä koottu antologia sekä niiden pohjalta syntyneet laulut ja taulut. Yksi kilpailuun saapuneista näytelmäteksteistä esitetään Wanhan kirjahallin lavalla, toinen kapakkanäytelmänä paikallisessa pubissa.

Kierrätys on tärkeää Kulttuuritalo Wanhan Rautakaupan perustajille, Tarja ja Göran Tornaeukselle. ”Päärakennuksessa toimivan Reunan kirjakaupan nurkassa on kangaspuissa loimi valmiina ja paljon matonkuteita, joten kuka tahansa saa jatkaa kylämattoa omalla värillään. Wanha kirjahalli on nähtävyys jo itsessään: sen seinillä on lattiasta kattoon kymmeniätuhansia lahjoituskirjoja ja pöydänjalat on tehty tietosanakirjasarjoista. Vanhoja tuoleja kunnostetaan parhaillaan messuvieraita varten”, kertoo Tarja Tornaeus.

Ensimmäistä kertaa järjestettävä tapahtuma on suuri ponnistus pienelle Myllykoskelle. Tapahtumaa ovat tukeneet kymmenet paikalliset yritykset ja kirjamessut toteutetaan pääosin talkoovoimin.

Tapahtuman järjestäjä PRO Kaakon kirjamessut ry, info@kymilibri.fi, ohjelmatiedot sivuilla kymilibri.fi, Facebook Kymi Libri

Ohjelmajohtaja Tarja Tornaeus, puh. 0500 610762, tarja.tornaeus@reunalla.fi