Uusi kirjatapahtuma oli menestys

Ensimmäistä kertaa järjestetyt Kymi Libri -kirjamessut saivat suitsutusta sekä messuvierailta että esiintyjiltä ja näytteilleasettajilta. Pieni messutiimi, yhteistyöverkosto ja talkooporukka onnistuivat uudenlaisen messuformaatin toteutuksessa.

Uutta messuilla olivat esimerkiksi aamukahvijuttelut ja jokiristeilyt kirjailijan kanssa, kirjailijoiden keilaturnaus ja kapakkanäytelmä paikallisessa pubissa. Kirjoittajat ja lukijat nauttivat kohtaamisista leppoisassa miljöössä.

Hyvästä yhteistyöstä seudun yritysten kanssa oli loistavana esimerkkinä paperinvalmistaja Stora Enson oma kirjamessupäivä – messuilla alettiin puhua jopa Kymenlaakson muuttumisesta Kirjalaaksoksi, jossa on kirjapaperin valmistusta, kirjankustantamo, kirjojen kivijalkakauppa, kirjailijoita, kirjallisuustapahtumia, kirjoituskoulutusta ja lukupiirejä sekä tietysti Suomen ainoa kirjakauppakissa Nappi.

Ensimmäisillä kirjamessuilla kävijämäärä oli keskimäärin tuhat messuvierasta päivässä. Vilkkain päivä oli lauantai. Suurimman ruuhkan saivat aikaan perjantain politiikkapaneelin esiintyjät Mika Hentunen, Kerstin Kronvall ja Mika Aaltola sekä lauantaina psykologi Pirkko Lahti. Musiikkiesitykset haastattelujen välissä ja päivän päätteeksi keräsivät paljon yleisöä.

Messuja varten rakennettu uusi esiintymispaikka Wanha Kirjahalli tulee heti jatkokäyttöön pienemmissä tapahtumissa. Nelipäiväinen Kymi Libri järjestetään seuraavan kerran kahden vuoden kuluttua. Sen valmistelut käynnistyvät syksyllä 2020, jolloin julkistetaan myös uusi kirjoituskilpailu.

Lisätiedot: PRO Kaakon kirjamessut ry:n ohjelmajohtaja Tarja Tornaeus, tarja.tornaeus@reunalla.fi, puh. 0500 610762