Kotitalousopettajien liitto

Vuoden kotitalousopettajaksi KT, rehtori Kaisa Isotalo Seinäjoelta

Kotitalousopettajien liitto on valinnut Vuoden kotitalousopettajaksi Kaisa Isotalon. Valinta julkistettiin Educa-messuilla Helsingin Messukeskuksessa, Opettajan olohuoneen lavalla lauantaina 30.1.2016.
Kaisa Isotalo valmistui ylioppilaaksi Oulun normaalikoulusta vuonna 1979. Hän valmistui Helsingin yliopiston kasvatustieteen osaston kotitalousopettajan koulutuslinjalta kasvatustieteen maisteriksi ja kotitalouden opettajaksi 1984. Hän on työskennellyt kotitalousopettajana Oulun ammatillisessa kurssikeskuksessa, Helsingin toisessa normaalikoulussa, Vantaalla Korson yläasteella, Vaasassa Kirkkopuistikon yläasteella, Vuorikadun yläasteella ja Vanhan Vaasan yläasteella. Vuoden 1999 syksystä lähtien hän on toiminut Seinäjoen lyseon rehtorina sekä kotitalouden opettajana. Kaisa on ottanut haasteen vastaan opettamalla kotitaloutta osittain englannin kielellä, CLIL-menetelmällä. Rehtorina hän on kuunteleva ja toiset huomioiva, jämpti, päättäväinen sekä erityisen ahkera. Hän toimii myös hyvin haastavissakin tilanteissa ja luotsannut lyseolaisia läpi vaikeiden aikojen.

Vuodet 1993–1999 hän toimi Vaasan kaupungin OPS-koordinaattorina ja yrittäjyyskasvatuksen projektijohtajana. Yrittäjyyskasvatusta hän koordinoi myös Vaasan yliopiston täydennyskoulutuskeskuksessa vuosina 1997–1999. Hän on johtanut vuosien mittaan monia kansainvälisiäkin projekteja joista viimeisin, Get Inspired by Food, toteutui yhteistyössä Italian Lombardian alueen edustajien kanssa. Kaisa Isotalo on käynyt myös luennoimassa suomalaisesta kouluruokailusta sekä koulujärjestelmästä ulkomailla.

Kaisa Isotalo väitteli tohtoriksi kasvatustieteestä 2014 aiheenaan ”Pedagoginen synkronointi, vaikeus johtamispäätöksissä yläkoulunrehtorien kokemana”.

Hän on toiminut aktiivisena jäsenenä kotitalousopettajien paikallisissa yhdistyksissä Vaasassa sekä Seinäjoella. Hän oli myös Kotitalousopettajien liiton hallituksen jäsenenä 1998–2004 ja Suomen rehtorit ry:n hallituksen varajäsenenä vuodesta 2003 alkaen ja varsinaisena jäsenenä vuonna 2014. Hän on oppikirjakirjailija sekä Kotiruoka-kirjan toinen tekijä.

Kaisa on hyvin aktiivinen ja idearikas ihminen, harrastaa ruokakulttuuria ja löytää aikaa myös maratonien juoksemiseen niin koti- kuin ulkomailla.

Lisätietoja:
Kaisa Isotalo, kaisa.isotalo@seinajoki.fi, puh 040 7748282
Anneli Rantamäki, puheenjohtaja, Kotitalousopettajien liitto ry, anneli.rantamaki@riihimaki.fi,
puh. 040 5109045
Kuvapyynnöt (painokelpoiset kuvat): Aira Kuvaja, kotitalousopettajien.liitto@kolumbus.fi, puh. 040 500 8316

Kotitalousopettajien liitto